Direktlänk till inlägg 26 januari 2012

Jei Meshi

Av Isabel d - 26 januari 2012 13:59

Hel kyckling i ugn på arabiskt vis.

Kyckling med ris och pinjenötter.” Jei Meshi” heter det på arabiska. Receptet är ca för 10 portioner om man vill kan man bara använda sig av en kyckling så blir det ca 5 portioner.

Det man behöver:

2 hela kycklingar

Ca 500 gram ris

50 gram pinjenötter naturella

100 gram Köttfärs

Kryddpeppar hela, 2 tsk.

Margarin

En halv citron, efter smak

Paprika pulver ca 2 msk.

4 vitlöksklyftor

Salt

1. Koka kycklingen i vatten och salt i ca 40 min.

     

2. Stek  köttfärsen, och pinjenötterna tillsammans. Krossa dem hela kryddpepparna, och krydda sedan
köttfärsen med peppar och salt efter smak.

3. Halv koka riset, blanda in vattnet som är kvar från kycklingen du gjorde innan. Häll i
vattnet med en fil. Häll i salt efter smak. Låt det koka i ca 30 min.

Blanda in köttfärsblandningen med riset. Ta sedan bort ca 250 gram av riset och låt
resten fortsätta koka. Resten av riset som man kokar kan man spara och äta på
sidan av kycklingen.

4. Lägg på juicen från en halv citron på kycklingarna, pressa fyra vitlöksklyftor och smörj in
kycklingarna, krydda kycklingarna med två msk paprika pulver och en msk salt.


 

5. Nu ska man fylla kycklingarna med den 250 gram ris och köttfärsblandningen som man halvt
kokade. Sedan lägger man kycklingen i ugnen i ca 40 min, i 225 grader. Smörj kycklingen med lite margarin ca 1 msk.


Servera med risblandningen som blev kvar och sallad.

Klart!

 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabel d - 31 juli 2012 17:58

Hejsan ! vill bara säga att mitt projektarbete i mitt sista år i gymnasiet är slut och ni som följt bloggen vet att denna matblogg var mitt projektarbete :D Slutbetyget blev MVG:D hihi jätte glad!! Men jag kommer nog inte blogga mer. Men denna blogg ...

Av Isabel d - 29 februari 2012 17:02

Bamija (Okra med lammkött) 500 gram lammgrytbitar 500 gram Okra Tomatpuré 3 msk 3 st. vitlöksklyftor 1 msk salt     Börja med att koka köttet i ca 1,30 timme. Lägg sedan in en matsked smör. Blanda in en liter vatten och 3 msk tomat...

Av Isabel d - 27 februari 2012 17:44


Cezmez ( omelett ) 2 st. ägg 1 st. tomat Svartpeppar/salt Hacka tomaten, vispa sedan äggen med salt och svartpeppar. Hetta upp en stekpanna med matfett, t.ex. flytande margarin, på medelhög värme Häll i tomatbitarna i stekpannan, när den ...

Av Isabel d - 27 februari 2012 17:30


Yoghurtdricka- Airan Recept för Airan: Naturell yoghurt ½ liter Salt/vitlök Blanda Naturell yoghurt och vatten. Använd  2/3 yoghurt och 1/3 vatten + is. Tillsätt ennypa salt och lite vitlök. ( men det behövs inte vitlök)   ...

Av Isabel d - 22 februari 2012 15:57

Cutle: Couscous deg med fylld köttfärsblandning och ägg. Recept för ca 4 personer. Couscous 500 gram Köttfärs 300 gramLök 1/2Röd paprika 1/2 Salt 1 ägg Olja 1. Börja med att hacka löken och paprikan till små bitar. Heta upp olja i en stekpa...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är 17 år gammal och går sista året på gymnasiet och använder den här matblogg till mitt projektarbete.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards