Direktlänk till inlägg 7 november 2011

Dolma (Aprach)

Av Isabel d - 7 november 2011 12:46


Dolma (Aprach) är ett samlingsnamn för fyllda grönsaker.
När man gör dolma kan man använda sig av olika grönsaker som t.ex paprika, vindruvsblad, tomat, aubergine, vitkål, potatis m.m Dolma är ganska känt i mellanöstern, alla länder tilllagar det på olika sätt men det är nästan samma. Man kan också göra det här vegetariskt då uteslutar man nöttfärs och köttet.  Det kan ta ganska lång tid att laga maten för man måste vika bladen, den här maträtten tar ca 5 timmar. Dolma är ganska populärt att servera på bröllop från mellanöstern

 
För några dagar sen lagade jag min första maträtt till bloggen och det blev dolma med lammgrytbitar.
 
Recept för ca 8 personer det man behöver är:
Nöttfärs 500 gram
Ris 700 gram helst rundkornigt
Vindruvsblad 300 gram
Auberginer 3 st
Vitkål 10 blad
Tre msk salt, en tsk svartpeppar
en tsk Chili
1 liter vatten
3 msk tomatpure
2 rivna vitlöksklyftor.
2 citroner
1-2tsk torkad mynta
I dl matolja

1/2 kg lammgrytbitar
 
1. Först börja jag med att koka lammgrytbitar. Koka ca en halv kg lammgrytbitar med 8 dl vatten i ungefär 30 min.

Sen börjar man med dolman.
 
2. .Börja med att lägga riset i en skål och skölj det med varmvatten ta sedan bort vattnet. Börja förbreda vitkålen man låter det koka i 10 min och tvättar av vindruvsbladen med vatten.
Dela och ta ut innehållet från auberginerna.
 
3. Blanda köttfärs, tomatpure, chili, peppar, salt, ris, rivna vitlöksklyftor, mynta och sist matoljan. Pressa ur saften från citronerna.
Blanda allt väl.
 
4. Lägg lite oljan i botten i en kastrull och börja fyll aburginerna med köttfärsblandningen.
Lägg ca 1-2 msk köttfärsblandningen i vitkålsbladen och sedan i vindruvsbladen, vik ihop bladen var för sig till ett paket. Vik ihop kanterna och rulla ihop bladet.
 

5. Lägg de fyllda grönsakerna och de vikta bladen i kastrullen. Fyll på med vatten ca 1 liter vatten. Häll över de kokta lammgrytbitarna i kastrullen med dolman. Låt det koka i 30-45 minuter.
 
6. Häll av vattnet från kastrullen och lägg upp rätten på ett stort fat.
 
Servera med naturell yoghurt det blir godare då.

 
 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabel d - 31 juli 2012 17:58

Hejsan ! vill bara säga att mitt projektarbete i mitt sista år i gymnasiet är slut och ni som följt bloggen vet att denna matblogg var mitt projektarbete :D Slutbetyget blev MVG:D hihi jätte glad!! Men jag kommer nog inte blogga mer. Men denna blogg ...

Av Isabel d - 29 februari 2012 17:02

Bamija (Okra med lammkött) 500 gram lammgrytbitar 500 gram Okra Tomatpuré 3 msk 3 st. vitlöksklyftor 1 msk salt     Börja med att koka köttet i ca 1,30 timme. Lägg sedan in en matsked smör. Blanda in en liter vatten och 3 msk tomat...

Av Isabel d - 27 februari 2012 17:44


Cezmez ( omelett ) 2 st. ägg 1 st. tomat Svartpeppar/salt Hacka tomaten, vispa sedan äggen med salt och svartpeppar. Hetta upp en stekpanna med matfett, t.ex. flytande margarin, på medelhög värme Häll i tomatbitarna i stekpannan, när den ...

Av Isabel d - 27 februari 2012 17:30


Yoghurtdricka- Airan Recept för Airan: Naturell yoghurt ½ liter Salt/vitlök Blanda Naturell yoghurt och vatten. Använd  2/3 yoghurt och 1/3 vatten + is. Tillsätt ennypa salt och lite vitlök. ( men det behövs inte vitlök)   ...

Av Isabel d - 22 februari 2012 15:57

Cutle: Couscous deg med fylld köttfärsblandning och ägg. Recept för ca 4 personer. Couscous 500 gram Köttfärs 300 gramLök 1/2Röd paprika 1/2 Salt 1 ägg Olja 1. Börja med att hacka löken och paprikan till små bitar. Heta upp olja i en stekpa...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är 17 år gammal och går sista året på gymnasiet och använder den här matblogg till mitt projektarbete.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards